Openingstijden
ma - vr 08.00 - 17.00 uur
Industrieweg 3
9804 TH Noordhorn
Telefoonnr Briljant Autoschade: 0594 - 50 71330594 - 50 7133

Waarom Briljant Autoschade?

  • Wij werken voor alle verzekeringsmaatschappijen
  • Gratis vervangend vervoer
  • Focwa gecertificeerd
  • Wij werken mileuvriendelijk
  • Briljante service

Veel gestelde vragen over autoschade

Wij krijgen vaak dezelfde vragen over autoschade en daarom bieden wij u de service, om antwoorden op deze vragen op onze site te zetten. Mocht u toch nog een vraag hebben, dan beantwoorden we deze graag. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

Veel gestelde vragen over autoschade:

  1. Wanneer krijg ik gratis vervangend vervoer? (antw: Altijd)
  2. Moet ik de schade zelf afhandelen met mijn verzekeringsmaatschappij?
  3. Hoe lang duurt gemiddeld het schadeherstel?
  4. Wat moet ik de eerste keer meenemen?
  5. Wat houdt financieel total-loss in?
  6. Hoe moet ik mijn schade verhalen?
  7. Val ik altijd terug in mijn no-claim kortin als ik een schade meld?
  8. Moet ik het Eigen Risico voorschieten?
  9. Wat houdt het waarborgfonds in?

1. Wanneer krijg is gratis vervangend vervoer?

Bij ons krijgt u altijd een gratis leenauto te beschikking. [naar boven]

2. Moet ik de schade zelf afhandelen met mijn verzekeringsmaatschappij?

Wij hebben veel ervaring in de afwikkeling van de schade. Ook het contact met uw verzekeringsmaatschappij wordt door ons afgehandeld. U kunt uw auto met een gerust hart achterlaten en wij nemen contact met u op zodra hij gereed is. Alles goed geregeld. [naar boven]

3. Hoe lang duurt gemiddeld het schadeherstel?

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Dat kan variƫren van 1 dag tot een week en in sommige gevallen langer. Elk schadegeval is weer anders. Wel doen wij er alles aan om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Goede planning is daarbij een voorwaarde. Kom snel bij ons langs en wij vertellen u meer. [naar boven]

4. Wat moet ik de eerste keer meenemen?

Kentekenpapieren deel I en II, Groene kaart (kopie) schadeformulier. [naar boven]

5. Wat houdt financieel total-loss in?

Financieel total-loss betekent dat de herstelkosten en restantwaarde bij elkaar opgeteld hoger zijn dan de dagwaarde. Voor de goede orde; de restantwaarde is de auto in niet herstelde toestand en de dagwaarde is het gemiddelde tussen in- en verkoopprijs. Voorbeeld: dagwaarde is 7.000 Euro en de herstelkosten 6.000 Euro. De restant waarde is 1.500 Euro. Het uit te keren bedrag door de verzekeringsmaatschappij wordt dan (dagwaarde minus restantwaarde) 5.500 Euro. [naar boven]

6. Hoe moet ik mijn schade verhalen?

Wanneer u all-risk verzekerd bent vult u een Europees schadeformulier in en wijst u de tegenpartij er op dit zo snel mogelijk op te sturen naar zijn eigen verzekeringsmaatschappij. Vervolgens stelt u de tegenpartij aansprakelijk via uw tussenpersoon of rechtsbijstandverzekeraar. Daarna laat u het schadebedrag door uw reparateur begroten. De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij zal afhankelijk van het schadebedrag een expert naar uw auto laten kijken. Het is verstandig om dit bij een reparateur te laten doen. Als het overeengekomen bedrag bekend is wil dit niet zeggen dat het geld direct beschikbaar is. Pas als de tegenpartij schuld erkent en alle administratieve handelingen zijn verricht zal er betaald worden. In de tussenliggende periode moet u in de meeste gevallen het schadebedrag zelf voorschieten. [naar boven]

7. Val ik altijd terug in mijn no-claim korting als ik een schade meld?

Het is afhankelijk van de schuldvraag en de eventueel opgebouwde no-claim korting. Voor een exacte berekening hiervoor kunt contact opnemen met uw assurantiekantoor of de verzekeringsmaatschappij. [naar boven]

8. Moet ik het Eigen Risico voorschieten?

U dient het eigen risico wat in uw polisvoorwaarden staat bij het ophalen van de auto te voldoen, ook als u niet schuldig bent aan het ongeval moet u het eigen risico voorschieten. Uw verzekeringsmaatschappij zorgt voor het verhaal bij de tegenpartij zij keren het eigen risico naar u uit als de schade verhaalbaar is. In veel gevallen wordt het eigen risico verlaagd of vervalt indien uw auto bij ons laat herstellen (vraag naar de voorwaarden). [naar boven]

9. Wat houdt het waarborgfonds in?

Het Waarborgfonds keert geld uit aan benadeelden die slachtoffer zijn geworden van een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven bestuurder van een motorvoertuig. Onder deze categorie vallen onder meer parkeerschades. Er dient altijd aangifte te worden gedaan bij de Politie. Indien een geparkeerd staande auto is beschadigd en de dader is niet bekend, dan kunt u gebruik maken van het Waarborgfonds. Voor nadere informatie en voorwaarde adviseren wij u contact op te nemen met Het Waarborgfonds Motorverkeer , Postbus 3003, 2280 MG in Rijswijk. [naar boven]